Tips: Se även FAQ -Våra vanligaste frågor>>
Leverans & Köpvillkor: Privatperson
För att se försäljningsvillkor företag se längre ner på sidan.
Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat.
Vi följer Personuppgiftslagen (PUL).
När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig.
Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Om något villkor bedöms vara ogiltigt enligt svensk lag eller EU-lagstiftning ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Beställning
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd.
Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till vårt företag med e-post.
Falska beställningar kommer att spåras och polisanmälas.
Om ekonomisk skada har uppstått, kommer vi att kräva skadestånd.
Efter mottagen beställning återkopplar vi alltid med dig antingen via e-post eller telefon, när din beställning skickats eller vilken önskad leveransdag du önskar och vi kan leverera på.
Efter färdigbehandlad beställning så återkommer företaget Trustpilot till dig digitalt för att få recension / betygsättning av din upplevelse. Detta är helt frivillig.
Recensionen (Frivillig) publiceras i webbutiken och ske anonymt om så önskas.
Betalning, Leverans och leveranstid
– När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller.
OBS: Vissa produkter kan det tillkomma extra frakt som inte framgår i varukorgen. Det är dock alltid angivit i den specifika produkten text i så fall.
Alla priser är inklusive moms om du inte valt exklusive moms i webb butiken.
Leveranstid
Nedanstående ungefärliga leveranstider gäller för produkter om inte annat anges i produktinformationen samt att de finns i lager.
Leveranstid för produkter inom enskilda avlopp, markduk och rör/slang oftast 2-5 arbetsdagar förutom större tankar och slamavskiljare som är ungefär 2-10 arbetsdagar.
Leveranstid för Isodrän + tillbehör ungefär1-10 arbetsdagar.
Leveranstid för ALBA Balk och kompletta Grunder ungefär 3-12 arbetsdagar
Leveranstid för L-stöd 2-7 arbetsdagar om de finns i lager.
Behöver L-stöden tillverkas så ungefär 1-5 veckor.
Mindre produkter levereras till ombud oftast inom 1-3dagar beroende vart i landet.
OBS: Tänk på att vissa orter bara har leverans enligt turlista en gång per vecka. Hinner inte din beställning med eller får plats i den veckans tur så kommer inte leverans förrän veckan efter om kund har otur.
Leveransförsening
Inga ersättningar ges för kostnader som kan ha uppstått för kund, vid eventuella leveransförseningar, saknat gods eller felaktigheter i beställningen.
Vi rekommenderar kund att beställa material i god tid för förseningar utom vår kontroll kan inträffa.
Vi rekommenderar att inte boka in maskiner eller arbetskraft innan du mottagit din beställning.
Ovan gäller även om kund fått leveransbekräftelse för specifikt datum så kallad exakt dag leverans.
Leverans Olossat & Lossat
Om din leverans uppfyller någon av nedan specifikationer så är din leverans olossat.
- Något av ditt godset är längre eller bredare än 240cm.
- Högre än 200cm.
- Verklig vikt över 1000kg.
- Volymvikt över 1000kg. Volymvikt = Bredden x Längden x Höjden x 280.
Om något av villkoren ovan uppfylls innebär att du som kund måste lossa / lyfta av godset själv från lastbil, antingen för hand eller med maskin.
Det är du som kund som ansvarar för att maskin klarar av att lossa godset från lastbil.
Du kan inte utgå från att lastbilschaufför hjälper till med lossning.
Skadat eller saknat gods
Kund ska alltid kontrollera att godset är oskadat och inget material saknas vid leverans.
Skulle någon vara saknas eller vara skadad måste du göra anmärkning direkt på transportsedel och ge till Chaufför samt meddela oss.
Anmälan av saknat eller skadat gods godkänns EJ efter leverans, då vi inte kan veta om det har försvunnit eller är skadat efter leverans.
Leverans
– Våra leveranser sker olika. Ibland får vårt lager samt direkt från leverantör eller distributör. Din beställning kan därför levereras med olika sätt även i separata tillfällen med olika leveranssätt.
– Vid hemleverans är du som kund skyldig att se till att farbar väg finns för tung lastbil fram till leveransplatsen, samt att erforderliga tillstånd finns från vägsamfällighet eller dylikt för framförande av tung lastbil på eventuellt enskild väg.
Tänk på att standard fri höjd (450cm) för lastbil måste tillgodoses samt möjlighet att vända för lastbil.
Du som kund ansvarar för att lastbil kan komma fram.
Så kallad ”bomkörning” på grund av kund inte på plats eller att lastbil får vänta på kund debiteras med Tur och Retur frakt faktiskt kostnad.
– Om produkten/produkterna levereras med hemleverans ingår leverans till tomtgräns. Lyfthjälp/bärhjälp ingår inte
– I webbutiken kan varor eventuellt varan markerade med leveransindikering.
Vi förbehåller vårt företag rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Detta kan exempelvis vara lagersaldofel.
Önskar du beställa annan, likvärd varan, är detta att betrakta som en ny order.
Om du önskar avbeställa en varan på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varann effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats.
Vi vill förtydliga ovan att har vi bokat en transport (Skrivit ut frakthandling) så kan vi eventuellt inte avboka transporten utan att betala fraktkostnad.
Det beror på att fraktbolag har specifikt bokat upp en yta på lastbilen för din order och den rutten.
Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
– Det är din ansvar att se till att adressen som du angett vid beställningstillfället är korrekt.
– Det är din ansvar att ange rätt telefonnummer vid beställning samt svarar när lastbil ringer, även om lastbil ringer på okänt nummer.
– Du som kund är betalningsskyldig för extrakostnader som transport, omlastning m.m som uppstått på grund av felaktig adress, telefonnummer och ej framkomlig väg.
– Det är din ansvar att gods lossas från lastbil om leverans olossat.
– Det är din ansvar att leveransen emottages.
– Leverans till öar utan vägförbindelse ingår inte utan skriftlig överenskommelse.
Outhämtad försändelse
Det är din ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som anges av fraktbolag.
Om du inte hämtar ut din paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss.
Vi kommer då debitera dig för Tur och Returfrakt.
Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Ändring av beställning
Du kan oftast göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats (Varan är packad eller skickad).
Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från vårt företag.
Det är att anse att du har mottagit bekräftelse från vårt företag när vi har skickat en bekräftelse på e-post till din angivna e-postadress.
Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig, fram till dess att beställningen har effektuerats.
Om du önskar avbeställa är detta möjligt att göra fram till dess att varann effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats.
Vi vill förtydliga ovan att har vi bokat en transport (Skrivit ut frakthandling) så kan vi eventuellt inte avboka transporten utan att betala fraktkostnad.
Det beror på att fraktbolag har specifikt bokat upp en yta på lastbilen för din order och den rutten.
Tänk på att vi hanterar beställningar oftast väldigt snabbt så endast 5 minuter efter lagd beställning kan den varan ”effektuerad” och det varan försent att stoppa den.
Du får självklart ångra beställningen men du får då skicka tillbaka den med egen frakt.
Beställningar som innehåller så special och mått anpassade varor specifikt för dig som kund kan inte ångras eller avbeställas. T.ex Färdig kapad ALBA Balk.
Privatperson som avbeställer en specialtillverkad varan måste betala ersättning för kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
Ångerrätt Privatperson
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra din köp inom 14 dagar från leverans.
Ångerrätten gäller även för beställningar för avhämtning.
På beställlningsvaror har du inte ångerrätt.
Du har heller inte ångerrätt om du beställt en varan som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.
Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna vid utnyttjandet av ångerrätt.
Vi tillämpar 20% i returavdrag om emballage är skadat eller inte komplett.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varann.
Om du ångrar köpet måste varann återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
Produkter som kund förvarant utomhus utan skydd som har blekts eller blivit smutsig m.m kan nekas retur.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du kontakta vårt företag.
Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit din meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten.
Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från vårt företag, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varann.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar, räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.
Reklamationer och återköp
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel varan, måste du reklamera varann snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.
Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Skador på produkter samt emballage ska rapporteras direkt.
Anteckna på fraktsedel samt ge till chauffören.
Godset får då inte ha flyttats från leveransplats.
– Skador på produkter samt emballage ska rapporteras direkt till chauffören på fraktsedel samt dokumenteras. Godset får då inte ha flyttats från leveransplatsen.
– Dold skada ska rapporteras inom 24timmar till vårt företag. Allt emballage ska sparas.
– Den skadade respektive felaktigt skickade varann ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
– Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
– Om vi inte kan skicka en ny varan till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varann.
– Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
Tryckfel m.m.
Vi reserverar vårt företag mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor, priser och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Force Majeure
Båda parter ska varan befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.
Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part inte kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det inte kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer.
Försäljningvillkor för företag
För försäljning till företag tillämpar vi AA VVS 09 och ABM 07.
Vi tillämpar en klausul till punkt 36 ”Säljarens ansvar” i AA VVS09, som innebär att även ansvarstiden för avlopps- och dräneringspumpar är 2 år.
Företagsfaktura
Kreditprövning:
Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor:
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan.
Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum.
Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse:
Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR:
Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank.
Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank.
För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd
Eller kontakta Svea via Telefon 08 – 514 931 13 eller e-post: swp@svea.com.
Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Leveransförsening för företag
Inga ersättningar ges för kostnader som kan ha uppstått för kund vid eventuella leveransförseningar, saknat gods eller felaktigheter i beställningen, om inte annat har avtalats eller angetts.
Leverans olossat
Leveranser med material som uppfyller ett eller flera av villkoren nedan så är leverans olossat.
- Längre/Breddare än 2,4m.
- Högre än 2m.
- Verklig vikt över 1000kg
- Volymvikt över 1000kg. Volymvikt = Bredden x Längden x Höjden x 280.
Levereras olossat.
Det innebär att du som kund måste lossa / lyfta av godset själv från lastbil antingen för hand eller med maskin.
Det är du som kund som ansvarar att maskinen klarar av att lossa godset från lastbil.
Du kan inte utgå från att lastbilschaufför hjälper till med lossning.
Vi rekommenderar alltid kund att ta leverans i god tid, så eventuella felaktigheter kan åtgärdas.
Kund ska alltid kontrollera att godset är oskadat och inget material saknas vid leverans.
Skulle någon vara saknas eller vara transportskadad måste du göra anmärkning direkt på transportsedel och ge till Chaufför samt meddela oss.
Anmälan av saknat eller skadat gods godkänns EJ efter leverans, då vi ej kan veta om det har försvunnit eller är skadat efter leverans.
– Utöver angivna priser i butiken kan det tillkomma kostnader för frakt. Det anges i så fall i produkt texten.
Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet återkopplar vi för att erhålla ditt godkännande av extra kostnad.
– Våra leveranser sker olika. Ibland får vårt lager samt direkt från leverantör eller distributör. Din beställning kan därför levereras med olika sätt även i separata tillfällen med olika leveranssätt.
– Vid all leverans som exempelvis till arbetsplats / godsmottagning / hem är du som kund är skyldig att se till att farbar väg finns för tung lastbil fram till leveransplatsen, samt att erforderliga tillstånd finns från vägsamfällighet eller dylikt för framförande av tung lastbil på eventuellt enskild väg.
Tänk även på att standard fri höjd (450cm) för lastbil måste tillgodoses samt möjlighet att vända för lastbil.
Du som kund ansvarar för att lastbil kan komma fram.
Så kallad bomkörning på grund av kund ej på plats eller att lastbil får vänta på kund debiteras med Tur och Retur frakt faktiskt kostnad.
– Om produkten/produkterna levereras med hemleverans ingår leverans till tomtgräns. Lyfthjälp/bärhjälp ingår ej
– I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. T.ex lagersaldofel.
Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order.
Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats.
Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
– Det är kunds ansvar att se till att adressen som du angett vid beställningstillfället är korrekt.
– Det är kunds ansvar att ange rätt telefonnummer vi beställning samt svarar på detta numret när lastbil ringer, även om lastbil ringer på okänt nummer,
– Du som kund är betalningsskyldig för extrakostnader som transport, omlastning m.m som uppstått på grund av felaktig adress, telefonnummer och ej framkomlig väg.
– Det är kund ansvar att lastbil lossas om leveras olossat.
– Det ditt ansvar att leveransen emottages.
– Leverans till öar utan vägförbindelse ingår ej utan skriftlig överenskommelse.
Oavhämtad försändelse
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin.
Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kommer då debitera dig Tur och Returfrakt – samt administrativa kostnader.
Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats (Varan är packad eller skickad).
Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten.
Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss.
Det är att anse att du har mottagit bekräftelse från oss när vi har skickat en bekräftelse på e-post till din angivna epostadress.
Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig, fram till dess att beställningen har effektuerats (Packats eller skickats)
Efter denna tidpunkt är företag, skyldig att ta emot leveransen.
Tänk på att vi hanterar beställningar väldigt snabbt så endast 5 minuter efter lagd beställning kan den vara ”effektuerad” och det vara försent att stoppa den. Du får självklart ångra beställningen men du får skicka tillbaka den med egen frakt.
Beställningar som innehåller special och mått specifikt för dig som kund kan ej ångras eller avbeställas. T.ex Färdig kapad ALBA Balk.
Företag eller privatperson som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
Ångerrätt Företag
Företag har ej retur eller ångerrätt.
Vi kan dock göra undantag på produkter lagerlagda i Västerås.
Om godkänd retur tillämpar 30% i returavdrag samt att varan behöver återlämnas oanvänd och i oskadat skick samt med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
Produkter som är anse som osäljbara återbetalas ej.
Osäljbar kan vara blekt, smutsig eller skadad förpackning.
Reklamationer och återköp för företag
Du måste rapportera skada direkt vid mottagandet och anteckna på fraktsedel och ge till chaufför.
Skador på produkter samt emballage ska rapporteras direkt.
Anteckna på fraktsedel samt ge till chauffören.
Godset får då inte ha flyttats från leveransplats
– Skador på produkter samt emballage ska rapporteras direkt till chauffören på fraktsedel samt dokumenteras. Godset får då inte ha flyttats från leveransplats.
– Dold skada ska rapporteras inom 24timmar till oss. Allt emballage ska sparas.
– Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
– Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
– Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
– Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
Tryckfel m.m.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Tvist företag
Tvister i anledning av köpet skall avgöras genom skiljedom enligt lagen om skiljemän, (1999:116), och med tillämpning av svensk nationell rätt.
Skiljeförfarandet skall äga rum i Sverige.
Om det omtvistade beloppet inte överstiger 10 prisbasbelopp skall tvisten dock, om parterna inte överenskommit om annat, avgöras vid allmän domstol.